Wayward Audio

DIY STOMPS // Lyd i stakkevis

 
Hmm. The never ending quest for just the right overdrive continues…

Egentlig har jeg altid været mere til distortion og fuzz end decideret overdrive. Alligevel købte for et års tid siden en Little Green Wonder fra Mad Professor og smed den ind på mit board som makker til min gamle højtelskede Rat. LGW’en er på mange måder en virkelig god overdrive og dens Body-kontrol gør den dejligt anvendelig til at placere mig i et overfyldt livemix. Og alligevel, alligevel er LGW’en og jeg aldrig rigtig kommet på bølgelængde.

Nu har jeg så bygget to pedaler, Hermida Zendrive og Fairfield Circuitry Barbershop, som ser ud til at være svaret på mine overdrive (luksus)problemer:-)

The Barbershop – Low Gain Overdrive/Boost

Canadiske Gillaume Fairfield er kendt i DIY miljøet som en virkelig fin fyr, der gladeligt deler ud af sin viden og sine designs. Hans Barbershop er en fremragende mild overdrive, der, med min foretrukne indstilling, lyder fuldstændig som min Tiny Terror, når den lige præcis knækker over. Jeg vil klart anbefale at købe de rigtige pedaler fra byggeren. Jeg skal ihvertfald have en rigtig Barbershop på et tidspunkt, når version to kommer på gaden.

Jeg har placeret den i boostloopet sammen med min MXR Micro Amp og bruger nu som en let forvrænget ren lyd/boost og volumenkontrol for min Small Stone Phaser. Desuden kan den stables med alle de andre drive/distortion/fuzz pedaler!

Zendrive – Lækker Medium Gain Drive

Alfonso Hermidas Zendrive skulle efter sigende være en Dumble-in-a-box, hvilket ville betyde væsentligt mere for mig, hvis jeg rent faktisk vidste, hvordan verdens dyreste boutique-forstærker lyder…

Det jeg ved er, at min Zendrive leverer en fantastisk lækker blød overdrive med et meget anvendeligt mellemtoneregister og den der fusions/jazz-agtige sprødhed. Mmmm.

Kæden

Mine forvrængerpedaler er arrangeret fra high gain til low gain, hvilket giver den fordel, at jeg kan kan stakke dem og bruge overdrivepedalerne som equalizer. Derudover kan jeg booste volumen (til f.eks. en solo) uanset, hvilket gain-niveau jeg iøvrigt befinder mig på. Signalkæden ser nu sådan ud:

Guitar >

Emma Transmorgrifier Compressor > Skreddy Lunar Module Deluxe (High Gain Fuzz (klon)) >

Bright Onion Pedals Dual Bypass Looper (in)

  • Loop #1 (Dirt): Send > Proco Rat II Distortion > Hermida Zendrive (Medium Gain Overdrive (klon)) > Return
  • Loop #2 (Boost/modulation): Send > Electro-Harmonix Small Stone Phaser (Custom House) > Boss TR-2 Tremolo (Volume Mod/Custom House) > Fairfield Circuitry Barbershop (Low Gain Overdrive (klon)) > MXR Micro Amp (Clean Boost) > Return

Bright Onion Pedals Dual Bypass Looper (out) >

DOD 8-Band Graphic Equalizer > Ernie Ball Volume Pedal Jr (Tuner Out) > TC Electronic Alter Ego Delay (Stereo out)

Lyd i stakkevis

De tre vigtigste kriterier for mig når jeg vælger forvrængerpedaler er: 1) den lyder godt i sig selv, 2) den giver mig noget “andet” og 3) den lyder godt i kombination med andre pedaler.

Og heri ligger faktisk en del af forklaringen på, hvorfor jeg aldrig for alvor er blevet ven med LGW’en. Nemlig at den fejler på det første kriterium (med mindre den skruet latterligt højt op og dermed skaber andre problemer).

Mit nuværende udvalg – Lunar Module, Rat, Zendrive, Barbershop – matcher (IMO) alle tre kriterier og giver mig dermed et kolossalt udvalg af kombinationsmuligheder. Jeg har simpelthen lyd i stakkevis – og det er nok i virkeligheden det allervigtigste.

 

Published by Morten Mølgaard

cand.mag i engelsk og dansk, litteraturnørd og formidler.

Leave a Reply

Your email address will not be published.