Tegnet litteratur

nao

STX Dansk A / Engelsk A
Maria Faurholm og Morten Mølgaard Pedersen, Aarhus Katedralskole

Stribe, comic, tegneserie, graphic novel, grafisk roman. Dette forløb giver en introduktion til tegnet litteratur i et internationalt og grundlæggende tværfagligt perspektiv. Maria og jeg har valgt at gennemføre undersøgelsen af den grafiske genre i en danskfaglig kontekst, men den kan lige så vel placeres inden for engelskfagets rammer, ligesom genren lægger op til tværfaglige kombinationer med andre sprogfag eller billedkunst.

Tekstudvalget rækker ud i verdenslitteraturen med værker fra Danmark, England, Australien, USA, Canada og Japan, hvilket giver mulighed for at sammenligne traditioner fra USA, Europa og Asien. Herudover dækker værkerne en genremæssig spredning fra fiktion over autofiktion til historisk dokumentarisme og journalistik. Ligesom nogle værker dækker de seneste 5 års litteratur.

Behandlingen af tegnet litteratur sammentænker danskfagets tre dimensioner: sprog, litteratur og medier og træner såvel genrespecifikke begreber som analyseværktøjer og begreber fra litteraturanalyse, billed og filmanalyse, stilistisk analyse, og sagprosaanalyse.

Den teoretiske baggrund er de glimrende grundbøger Morten Høpfner Clausen og Jesper Kaalunds Getting Graphic og Mimi Olsen og Hans-Christian Christiansens Grafiske romaner. Skulle du have lyst til at gå 7 spadesstik dybere kan Scott McClouds fremragende tegneserie om tegneserier Understanding Comics varmt anbefales.

Kernetekster

Craig Thompson, En dyne af sne/Blankets (USA, 2003)
Søren Mosdahl og Jacob Ørsted, Rock World (DK, 2013)
Glynn Dillon, The Nao of Brown (UK, 2012)
Jiro Tanigushi, “Regnvejr” og “Splintret landskab” in Manden der går tur (JP, 1992)
Shaun Tan, The Arrival (AUS, 2006)
Guy Delisle, Pyongyang (CAN, 2004)
Joe Sacco, Journalism (US 2006)
Art Spiegelman, Maus (US 1986)
Henrik Rehr, Gavrilo Princip (DK, 2014)

Sekundær litteratur

Anders Østergaard, Tintin og mig (Dokumentar, 2004)
Mården Smet, “Alone” in Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund, Getting Graphic. Gyldendal, 2015
“Tegneseriens grundelementer”, “Stil og virkemidler i den grafiske roman” og “Fortællerforhold” in Mimi Olsen og Hans-Christian Christiansen, Grafiske romaner. Dansklærerforeningens forlag, 2016
“Levels of abstraction” og “Transitions” in Scott McCloud, Understanding Comics. Harper Collins, 1994.
Billedanalyse (billedkunst handout af ukendt oprindelse)

Comments are closed.